Man kan ikke gardere sig 100% for ikke at ende i spamfilteret, men man kan forsøge at undgå det bl.a. ved disse 9 råd.

  1. Brug ikke store bogstaver i emne feltet
  2. Brug ikke farvet tekst som blå, gul, grøn og rød
  3. Afsend fra en simpel stavet mailadresse
  4. Undgå at afsende fra Gmail, Hotmail m.m. i dit nyhedsbrevssystem
  5. Brug ikke for mange tegn (udråbstegn, spørgsmålstegn etc.)
  6. Grammatiske fejl eller direkte dårlig oversætning kan føre mailen direkte i spamfilteret
  7. Send ikke for mange “ligegyldige” mails, jo flere mails dine brugere åbner, jo mere bliver de markeret som spam
  8. Spamfiltre kan ikke læse billeder. Send ikke nyhedsmails med for kort tekst eller kun et billede.
  9. Undgå omskrevne ord som f.eks. hiit eller stoooooop.

Emnefeltet er vigtigt…

Selv store virksomheder glemmer til tider disse regler og lander ofte i spam på grund af det. Skimter man over sine spam mails, vil man hurtigt kunne udpege hvorfor netop den mail er landet der, 8 ud af 10 gange er det allerede i emnefeltet fejlen sker. Så husk når du skriver dit emnefelt:

  • Ingen stavefejl eller ord stavet specielt
  • Ingen Caps lock
  • Ikke for mange udråbstegn eller special tegn
  • Ingen ikoner

Spamfiltre tjekker også for Caps Lock og tekst i andre farver end sort samt bestemte ord og sætninger.

Det kan være vendinger som:

  • Klik her
  • Dette er ikke spam
  • Gå ikke glip af
  • Se mere her
  • Læs mere
  • Tillykke
  • Bestil nu
  • Tilbud

Sender man nyhedsbreve ønsker man de skal være både informative, give links og så skal indholdet være spændende for læserne. Faktisk, kan det være svært at ramme et godt nyhedsbrev som lever op til alle “krav” og råd, for at undgå spamfilteret.

Undgå i både mails og nyhedsmails at indsætte for mange billeder, brug nødigt video indhold. Hold teksten i sort, og brug ikke for mange farver. Reelt set hold det så simpelt som muligt, så spamfilteret ikke ser det som en annonce, men en informativ mail.

Indstillinger man ikke kan undgå

Man kan selvfølgelig ikke styre modtagers mailboks, men har modtageret sat et stærkt spamfilter op vil det ofte være grunden til de lander i spamfilteret.